Pidämme hyvää huolta asukkaistamme ja työntekijöistämme

Missiomme on tarjota asukkaillemme järkevän hintainen, turvallinen ja laadukas asumiskokemus. Strategiamme linjaa asukaskokemuksen kehittämisen yhä tärkeämmäksi, toimintamme kokonaisvaltaiseksi kehitystyöksi, jota edistämme useilla eri kärkihankkeilla vuosien 2022–2025 aikana. Mittaamme asukastyytyväisyyttä ja arvioimme yhteistyökumppaneidemme onnistumista jatkuvasti.

Arvomme:
Asukastyytyväisyys
Vastuullisuus
Työhyvinvointi
Tuloksellisuus

Missiomme:
”Tarjoamme asukkaillemme järkevän hintaisen, turvallisen ja laadukkaan asukaskokemuksen.” 


Meille on tärkeää rakentaa lahdentalolaisille paras mahdollinen työarki. Tuemme työntekijöidemme työssä 
jaksamista koko työuran ajan. Annamme joustoa muun muassa työ- ja perhe-elämän yhteensovittamiseen. Koko henkilöstöllämme on halutessaan mahdollisuus kehittää omaa osaamistaan kouluttautumalla. Arvostamme työntekijöitämme ja kohtelemme kaikkia tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti.  Yhdessä huolehdimme ja kehitämme työyhteisömme hyvää ilmapiiriä ja avointa keskustelukulttuuria. Meillä ei hyväksytä epäasiallista kohtelua.  

36
lahdentalolaista
366
oma henkilöstö ja yhteistyökumppanit
n. 10 000
asukasta Lahden Talojen kodeissa

”Meille on tärkeää rakentaa lahdentalolaisille paras mahdollinen työarki.”


Näin Lahden Talojen arvot ja missio näkyvät sekä työntekijöidemme että asukkaidemme arjessa 


Kehitämme henkilöstömme ammattitaitoa

Asukastyytyväisyyteen panostamme koko henkilöstön voimin. Vuonna 2022 järjestimme lahdentalolaisille erityisen paljon koulutuksia hyvän asukaskokemuksen kehittämiseen. Eniten koulutimme asukkaidemme kanssa työskenteleviä, mutta järjestimme myös koko henkilöstömme kattavia koulutuksia. Tukipalvelut-yksikössä järjestimme koulutusta asiakaspalvelutyötä tekevien työntekijöidemme tukemiseen.  

Tavoitteenamme on jokaisen työntekijän osallistuminen vuosittain ainakin yhteen työhön liittyvään ajankohtais- tai kehittämiskoulutukseen. Kaikilla työntekijöillämme on tasa-arvoiset mahdollisuudet kouluttautua ja kehittää omaa osaamista. Ylläpidämme ja kehitämme ammatillista osaamista niin yksilöllisten ammattitaitovaatimusten ja osaamisen mukaisesti kuin myös yrityksemme tarpeiden pohjalta.  

Tuemme koko työuran mittaista jaksamista 

Työhyvinvointiin olemme panostaneet aina. Jatkoimme ja kehitimme työhyvinvointipanostuksia myös vuonna 2022. Työhyvinvointia ja -ilmapiiriä kartoitamme anonyymeillä henkilöstökyselyillä, jotta voimme kehittää henkilöstömme työhyvinvointia. Huolehdimme työntekijöistämme hyvillä työsuhde-eduilla, kuten lounas-, liikunta ja kulttuuri-, sekä hierontaedulla. Työterveyspalvelumme on lakisääteistä laajempi.

TYKY- eli työkykyä ylläpitävä toiminta on meillä aktiivista ja tuo työarkeen hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä. Järjestämme henkilöstöllemme säännöllisesti työkykyä ylläpitäviä ja yhteishenkeä kohottavia päiviä. Lisäksi tiimit järjestävät omaa yhteistä tekemistä.  

Palvelemme asukkaamme parhaalla mahdollisella tavalla 

Tuloksellisuus tarkoittaa henkilöstömme näkökulmasta sitä, että lahdentalolaiset palvelet asukkaat mahdollisimman hyvin, luotettavasti ja nopeasti. Olemme tiiviisti yhteyksissä myös yhteistyökumppaneihimme, jotta hekin pystyvät hoitamaan työnsä tehokkaasti asiakasrajapinnassamme. Hyvällä henkilöstöpolitiikalla annamme henkilöstöllemme parhaat mahdolliset edellytykset hoitaa omaa työtään tuloksellisesti ja luotettavasti.  

Koko henkilöstömme pyrkii toimimaan ympäristövastuullisesti  

Ekologisuus on meillä Lahden Taloilla vahvasti läsnä kaikessa toiminnassamme ja näkyy myös henkilöstömme työarjessa. Olemme Green Office -toimisto ja koko työyhteisömme pyrkii toimimaan ympäristövastuullisesti.  Kiinnitämme huomiota liikkumiseen, energiankulutukseen, kierrätykseen, paperinkulutuksen vähentämiseen, jätteiden lajitteluun, ruokavalintoihin ja kestäviin hankintoihin. Henkilöstöllämme on esimerkiksi mahdollisuus osallistua Kilometrikisaan joko kävellen tai pyöräillen − kun kilometrejä on riittävästi kasassa, me palkitsemme! Kannustamme myös asukkaitamme toimimaan vastuullisemmin.   

Luotamme toisiimme ja asukkaamme luottavat meihin 

Olemme luotettava vuokranantaja asukkaillemme sekä luotettava työnantaja henkilöstöllemme. Kehityskohteenamme on henkilöstön ja johdon välinen parempi ja aktiivisempi vuorovaikutus. Kehitämme myös tiimiemme välistä vuorovaikutusta ja yhteistyötä. Olemme luoneet yhteisiä kanavia, joiden kautta tietoa jaetaan helposti ja avoimesti kaikille. Osallistamme koko henkilöstöämme strategiatyössä. 

Annamme joustoa työelämään 

Tuemme työntekijöidemme jaksamista ja työmotivaatiota työuran eri vaiheissa työelämän joustoilla. Muun muassa liukuvat työajat, työaikapankki, etä- ja osa-aikatyömahdollisuudet helpottavat omien ja perheen menojen yhteensovittamista, ja näihin joustoihin kaikilla työntekijöillämme on yhdenvertaiset mahdollisuudet. Tilapäiseen osa-aikatyön tekemiseen suhtaudumme myös positiivisesti. 

Koronavuosien etätyöskentelyn jälkeen olemme kasvattaneet henkilöstömme lähityön osuutta, jotta saamme työarkeemme enemmän yhteisöllisyyttä ja kivoja kohtaamisia. Samalla etätyön tekemisestä on tullut meille pysyvä käytäntö.

Edistämme tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta 

Ihmisten oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen kohtelu on meille tärkeää. Emme hyväksy minkäänlaista syrjintää tai epätasa-arvoista kohtelua. Arvostamme kaikkia työyhteisömme jäseniä tasapuolisesti. Meillä on käytössämme tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat lain asettamien velvoitteiden mukaisesti. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman avulla edistämme tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista. Meillä on käytössämme konkreettisia toimintaohjeita, joiden avulla koko henkilöstömme osaa toimia erilaisten ihmisten kanssa sekä tehdä tarvittaessa muutoksia omaan toimintaan. 


Seuraamme työhyvinvointiamme säännöllisesti  

Kartoitamme työhyvinvointia ja -ilmapiiriä kuukausittain Henkilöstösyke-kyselyllä, jossa työntekijämme voivat antaa arvosanan yleiseen ilmapiiriin, yhteistyöhön, työvireeseen ja työtehtävien innostavuuteen liittyen. Lisäksi kyselyn kautta he voivat antaa kehitysehdotuksia työtyytyväisyyden parantamiseen ja kertoa, missä työtyytyväisyyden osalta onnistutaan jo nyt. Teemme laajemman työhyvinvointikyselyn kahden vuoden välein, viimeisimmän syksyllä 2022.

Syksyn 2022 työhyvinvointikyselyn tuloksissa tapahtui kehittymistä lähes kaikilla osa-alueilla. Erityisesti avun saaminen ja antaminen, tiedon jakaminen eteenpäin sekä lupausten pitäminen toteutuvat työyhteisössämme hyvin. Työ koetaan arvokkaaksi ja siinä viihdytään, minkä lisäksi eri-ikäisten ja erilaisissa työsuhteissa työskentelevien työntekijöiden koetaan olevan yhdenvertaisessa asemassa. 

Kehitettäviksi osa-alueiksi nousivat työyhteisömme toimivuus sekä johtaminen. Kehitettävää meillä olisi etenkin tiimien välisessä yhteistyössä, työyhteisön aloitteellisuudessa ja lupausten pitämisessä sekä johdon tiedottamisessa ja luottamuksessa. Jokaisessa tiimissä nostetaan kyselyn pohjalta yhteisiä kehityshaasteita, joiden kehittämiseksi tiimit asettavat tavoitteet sekä tekevät toimenpidesuunnitelmat tavoitteisiin pääsemiseksi. Tämän lisäksi jatkamme muun muassa henkilöstön osallistamista esimerkiksi strategiatyöskentelyyn. 

“Sen (hyvän yhteishengen) aistii ympäriltä. Ollaan valmiita joustamaan, venymään ja auttamaan. Kannustetaan ja tsempataan muita.” 

Lahden Talojen työntekijän avoin vastaus

Työyhteisömme rakenne  

Pääosa henkilöstöstämme on vakituista. Kaikki työntekijämme kuuluvat työehtosopimuksen piiriin. Määräaikaisten työntekijöiden määrä nousi kuluneena vuonna toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprojektiin liittyneen lisähenkilöstön tarpeen vuoksi. Harkitsemme määräaikaisten työsuhteiden käyttöä lähtökohtaisesti vain niissä tilanteissa, joissa henkilöstötarve nähdään jo rekrytointivaiheessa luonteeltaan tilapäiseksi tai kyseisen työntekijän toimenkuva on vielä pitkällä tarkastelujaksolla epäselvä. Näitä tilanteita ovat esimerkiksi lomasijaisuudet sekä pidempien poissaolojen vuoksi rekrytoitavat lisähenkilöt. 

Vuoden 2022 lopussa Lahden Talot Oy:n palveluksessa oli kaiken kaikkiaan 36 työntekijää (sis. toimitusjohtajan), joista toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa 32. Vuoden lopulla tiimijako oli seuraava: 

  • ylläpitopalveluissa 12 henkilöä
  • asiakaspalvelussa 13 henkilöä
  • kiinteistöpalveluissa 3 henkilöä
  • tukipalveluissa ja johdossa 8 henkilöä 

Vuoden 2022 aikana konsernin palveluksesta irtisanoutui yksi työntekijä. Työntekijöitä ei jäänyt eläkkeelle, ja uusia vakituisia työsopimuksia solmittiin kaksi.  

Vuoden 2022 aikana konsernissa työskenteli kaiken kaikkiaan 49 työntekijää, joista määräaikaisessa työsuhteessa 16. Määräaikaisten osuus kaikista vuoden aikana työskennelleistä on 32,7 prosenttia. Määräaikaisia työntekijöitä vuonna 2022 oli koko konsernissa keskimäärin 5,7 työntekijää/kk. 

Konsernimme henkilöstömäärän vuotuinen keskiarvo vuonna 2022 oli 37,8 työntekijää, joka on 0,6 henkilöä enemmän kuin vuonna 2021.  

Kiinteistöhuollon, siivouksen, rakentamisen sekä muiden kiinteistöalan asiantuntijatehtävien parissa työskenteli n. 330 työntekijää oman henkilöstömme lisäksi. 

LAHDEN TALOT OY:N OMA HENKILÖSTÖ202220212020
Työsuhdemuoto
Toistaiseksi voimassa oleva
Naiset212022
Miehet131314
Yhteensä343336
Määräaikainen
Naiset1287
Miehet411
Yhteensä1698
Työsuhteen luonne
Kokoaikainen
Naiset332826
Miehet161415
Yhteensä494241
Osa-aikainen
Naiset 26
Miehet11
Yhteensä136
Tarvittaessa töihin kutsuttava
Naiset
Miehet
Yhteensä
Työntekijät yksiköissä
Ylläpitopalvelut141314
Asiakaspalvelu151515
Kiinteistöpalvelut456
Tukipalvelut ja johto16108
Yhteensä 494343

Koulutamme ja kehitämme henkilöstömme osaamista 

Varmistamme ammattitaitoisen ja motivoituneen henkilöstön aktiivisella kouluttamisella. Kaikilla työntekijöillämme on yhdenvertaiset mahdollisuudet koulutukseen. Koulutukseen käytetty aika ei saa aiheuttaa tarvetta ylitöiden tekemiseen. Johtoryhmän jäsenet tekevät päätökset koulutuksista. Edellä mainituista periaatteista voidaan poiketa, jos se tapauskohtaisen harkinnan perusteella todetaan perustelluksi. 

Henkilöstömme koulutusta koskevat periaatteet, joiden mukaan koulutukset jaotellaan neljään ryhmään:

  • koko työyhteisön yhteiseen koulutukseen,
  • henkilökohtaiseen ammatilliseen ajankohtaiskoulutukseen,
  • työnantajan tarjoamaan työhön liittyvään tutkintokoulutukseen sekä
  • henkilökohtaisiin tutkintoihin ja jatkokoulutukseen. 

Osaamisen kehittämistoimiemme tavoitteena on varmistaa, että osaamisemme taso vastaa sekä nykyistä että tulevaa tarvetta. Seuraamme henkilöstömme kouluttautumista HR-järjestelmän avulla sekä koulutustarpeita muun muassa esihenkilön ja työntekijän välillä käytävien kehittymiskeskusteluiden kautta. Laadimme tiimikohtaisista koulutustarpeista ja -toiveista vuosittain ryhmäkohtaiset koulutussuunnitelmat. 

Lahden Talot Oy:n
koko henkilöstön koulutustunnit
NaisetMiehetYhteensä
Keskimääräiset koulutustunnit/työntekijä34,3047,7934,88
Koulutustunnit työntekijäluokan mukaan Naiset %Miehet%Yhteensä
Ylläpitopalvelut327,0057243,5043 570,50
Asiakaspalvelu620,539440,256 660,78
Kiinteistöpalvelu00137,00100 137,00
Tukipalvelut ja johto144,7561 93,7538 238,50

Sidosryhmämme arvioivat vastuullisuuttamme

Teimme sidosryhmillemme vastuullisuuskyselyn vuonna 2022. Toteutimme kyselyn sähköpostitse ja se lähetettiin kaikille sidosryhmillemme. Kyselyn lisäksi kannustamme säännöllisesti sidosryhmiämme antamaan meille palautetta vastuullisuudestamme. 

Sidosryhmiämme ovat:
asukkaat
henkilöstö
omistaja
yhteistyökumppanit

Saimme sidosryhmiltämme vastauksia 1 100 kappaletta ja vastausprosentti oli 22 %. Vastuullisuuskyselyn perusteella toimintaamme pidettiin vastuullisena erityisesti taloudellisten- sekä ympäristövastuiden osalta.

Kyselyn keskiarvo asteikolla yhdestä kuuteen oli 3,88. Kyselyn perusteella heikoimmat arvosanat saimme asukkaiden vaikutusmahdollisuuksien edistämisestä sekä veden- ja energiankulutuksen seurantamahdollisuuksista.

Parhaimmat arvosanat saimme jätteiden lajittelumahdollisuuksista sekä verojen maksamisesta Suomeen ja harmaan talouden torjunnan osalta. 

22 %
vastausprosentti
1 100
vastausta
3,88
keskiarvo (asteikolla 1-6)

“Onnistuimme asumista helpottavien ratkaisujen tarjoamisessa sekä turvallisuudesta huolehtimisessa.”

Sidosryhmäkyselyn tulosten perusteella onnistuimme asumista helpottavien ratkaisujen tarjoamisessa sekä turvallisuudesta huolehtimisessa. Asuinalueiden viihtyisyyteen ja siisteyteen panostaminen ovat olleet teemoja, joihin olemme hakeneet Lahden Talojen sisäisessä työryhmässä kehitysideoita.  

Sidosryhmämme kokivat vaikutusmahdollisuudet asumisen ja lainsäädännön suhteen haasteelliseksi. Asukkaillamme on mahdollisuus vaikuttaa asumisen asioihin esimerkiksi asukashallituksen kautta. Uusi asukashallitus valittiin keväällä 2022. Neljävuotisen toimintakauden aikana asukashallituksen tavoitteina on parantaa asukkaiden asumisviihtyvyyttä, yhteydenpitoa ja yhteisöllisyyttä, lisätä asukkaiden aktiivisuutta ja kiinnostusta omaan asumiseen sekä asuinympäristöön. Asukashallituksen tehtäviin kuuluvat myös asukastoimikuntien työn koordinointi ja yhtiön talousarvion perusteiden käsittely. 

Pitkäaikaisten asukkaiden palkitsemisjärjestelmää uudistimme vuonna 2020 − haluamme muistaa asukkaitamme tiettyinä tasavuosina mukavilla palkinnoilla.